Menu uitklappen

Voorkom mobiele afhakers!

Maak je site responsive, dan denk je tegelijkertijd na over de essentie

Wat is responsive? Die term hoor je steeds vaker in combinatie met websites. Wat heb je er aan en hoe weet je of jouw website responsive is? ’Responsive’ betekent in Jip-en-Janneketaal, dat de weergave van een website anders getoond wordt wanneer het scherm van grootte verandert. Sommige sites zien er op een smartphone precies zo uit als op een groot scherm van een computer. Die sites zijn niet responsive. Je moet vaak inzoomen op een telefoon als je de tekst wilt lezen. Vervelend, want op iedere nieuwe pagina die je bezoekt, begint het gezoom weer opnieuw. Op een gegeven moment ben je het zat en word je een mobiele afhaker.

Hoe ontdek je of jouw site responsive is? 

Je komt er achter door je website te bekijken op een groot beeldscherm. Maak vervolgens je browservenster steeds een stukje minder breed zodat de site er niet meer in past en kijk of de opmaak zich automatisch aanpast aan de grootte van het browservenster. Is dat niet het geval? Dan is jouw website niet responsive. Een handige test vind je via https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly.



Hoeveel mobiel bezoek heb jij?  

Je denkt vast: “Allemaal leuk en aardig dat 'responsive', maar als ik relatief weinig smartphone- of tabletbezoekers heb, dan hoeft mijn website toch niet responsive te zijn? En hoe check ik hoeveel mensen mijn website bezoeken via een smartphone?“ Dat kun je allemaal zien via Google Analytics. Als blijkt dat je meer dan 10% smartphone bezoekers hebt, wordt het tijd om de website responsive te laten maken. Vergelijk namelijk die aantallen eens met de mobiele bezoekers van vorig jaar of 2 jaar geleden. Je ziet forse stijgingen! En dit zal alleen maar toenemen. Je kunt de aantallen bekijken in Google Analytics via: Doelgroep > Mobiel > Overzicht. Rechtsboven kun je instellen dat de aantallen vergeleken worden in dezelfde periode van vorig jaar.  


Laat mobiele bezoekers niet wachten  

Veelal is de snelheid van de internetverbinding lager als je buitenshuis met een smartphone een website bekijkt. Het mooie aan een responsive webdesign is dat je kunt instellen dat zware achtergrondafbeeldingen, die de website fraaier maken, niet vertoond worden op een smartphone. Dat scheelt weer laadtijd van de pagina en voorkomt dat mensen met een smartphone afhaken.


Een beller is sneller ... dankzij een klikje

Vaak wil je even snel een telefoonnummer opzoeken via de website om te bellen met je smartphone. Hoe handig is het dan om het telefoonnummer op het beeldscherm van je smartphone aan te klikken, zodat deze direct het nummer gaat bellen? Dat is allemaal mogelijk, maar bij veel websites is dit helaas niet ingesteld! Hoe doe je dat? Je maakt eenvoudig een link aan op het telefoonnummer met toevoeging van “tel:” en dan het telefoonnummer , bijvoorbeeld: “tel:0172570424”.

Refresh Media in 60 sec.
Refresh Media denkt mee over applicaties, design & communicatie
Aan het werkInterieurBedrijfsoverleg